0505 265 86 51 cabir1@yahoo.com

Mesane Kanseri

Mesane kanseri genitoüriner yolun en sık görülen ikinci kanseridir. Erkeklerde görülme sıklığı %7 iken kadınlarda %3′tür. Sigara içmek erkek ve kadınlarda olguların %50 ve %31′inden sorumludur.Tanı konulduğunda %85′i mesaneye lokalizedir. %15′i bölgesel lenf düğümlerine veya uzak bölgelere yayılmıştır. Kimyasallar, boya, kauçuk, petrol, deri ve basım işlerinde çalışanlar yüksek risk altındadır.

DEHca (Değiştirici epitel hücreli karsinom)

Tüm mesane kanserlerinin %90′ı DEHca’dır. DEHca dışında mesane kanseri tiplerinden adenokarsinom (>%2), yassı epitel hücreli karsinom, farklaşmamış karsinom ve mikst karsinom tipleri nadiren görülebilir.

mesane-kanseri_08

Belirtiler

Mesane karsinomlu hastaların %85-90 oranda göze çarpan belirti hematüridir. Aralıklı mikroskopik ve makroskopik hematüri olur. İdrarda yanma ve sık idrar şikayeti olabilir. İlerlermiş vakalarda kemik metastazlarında kemik ağrısı, idrar yapamama olabilir.

Teşhis

İdrar tahlili, idrar yolları ultrason veya intravenöz pyelografik görüntüler ve idrar sistolojik tahlillerle konulur. BT veya MR da çekilebilir. Şüphelenen hastalarda sistoüretroskopi yapılmalıdır. Tümörü evrelendirmek için biopsi ve patolojik incelenme şarttır.

Tedavi

Evreye göre farklı tedavi seçenekleri uygulanmaktadır. Hangi evrede olursa olsun ilk sırada sistoskopi ve biyopsi yapılmalıdır. Eğer bu işlem anestezi altında yapılmışsa ve teknik olarak mümkünse tümör tamamen rezeke edilerek çıkarılır. Alınan tümör parçaları patolojik incelemeye tabi tutularak tümörün derinliği belirlenir.

mesanekanseri2

Yüzeysel mesane kanserli hastaların tedavisi  TUR(T)+intravezikal BCG’dir.(Tis,Ta, Tı)

T2-4:

Radikal sistektomi
Neoacuvan kemoterapi ardından radikal sistektomi
Radikal sistektomi ardından acuvan kemoterapi
Neoacuvan kemoterapi ardından kemoterapi ve radyoterapi kombinasyonu

T, N, M+:

Sistemik kemoterapi ardından selektif cerrahi veya radyoterapi

İntravezikal kemoterapi

Yüzeysel mesane kanserli hastaların çoğunda nüksler gelişir. Bu nüksleri engellemek için kullanılan yöntemdir. TUR(T)’ye ek olarak yapılabilir veya profilaktik ve terapötik amaçlı uygulanabilir.Ajanların çoğu haftada bir olmak üzere 6-8 hafta uygulanır. En sık kullanılan ajanlar BCG, mitomisin c, doksurobisin ve tiyotepadır.

Radyoterapi

Derin infiltran mesane kanserli hastalarda radikal sistekomiye bir seçenek olarak 5 ile 8 haftalık dönem içinde fraksiyonlar şeklinde eksternal ışınlama (5000-7000 cGy) uygulanır. Tedavi genellikle iyi tolere edilir. T3-T4 hastalığında 5 yıllık survi %18-41 arasında değişir.

Kemoterapi

Mesane kanserli hastaların yaklaşık %15′inde bölgesel ve uzak metastazlar saptanmıştır. Metastazlı hastalarda tek başına sisplatin veya kombine tedavi MVAC (metotneksat, vinblastin, siklofosfamid ve 5-florourasil uygulanabilir.) bu tedavi ile uzak metastazlı %13-35′i tam bir yanıt alır.